Methodiek

Bij RISE werk ik voornamelijk met de Geef me de 5 methodiek, ontwikkeld door Colette de Bruin. Deze methodiek biedt praktische handvatten om mensen met autisme écht te begrijpen en effectief te begeleiden, vanuit de overtuiging dat iedereen zich kan ontwikkelen als er duidelijkheid, rust en vertrouwen wordt geboden.

De kern van Geef me de 5® is het bieden van structuur en duidelijkheid aan de hand van vijf basisvragen: Wie? Wat? Waar? Wanneer? Hoe? Door deze vragen consequent te beantwoorden, wordt voorspelbaarheid gecreëerd – iets wat voor mensen met autisme essentieel is om tot rust te komen en optimaal te functioneren.

De methodiek is niet alleen gericht op het gedrag, maar kijkt juist naar wat er áchter het gedrag zit. Het helpt om aan te sluiten bij het denkniveau en de belevingswereld van iemand met autisme, waardoor er wederzijds begrip ontstaat. Dit sluit nauw aan bij de kernwaarden van RISE: persoonlijke begeleiding, op maat en met aandacht voor de mens achter het gedrag.

Toegepast in mijn begeleiding

In de individuele begeleiding gebruik ik Geef me de 5® om samen overzicht te creëren in het dagelijks leven. Dat kan bijvoorbeeld door samen stappenplannen te maken, vaste structuren aan te brengen of sociale situaties te verduidelijken. Alles afgestemd op jouw behoefte en jouw tempo. 

Tijdens de ouderbegeleiding bied ik ouders inzicht in het autistisch denken en help ik hen om zelf op een praktische manier met Geef me de 5® aan de slag te gaan. Hierdoor ontstaat er meer rust in het gezin en kunnen ouders met meer vertrouwen opvoeden, communiceren en ondersteunen.

Geef me de 5® is een geregistreerd handelsmerk van Colette de Bruin / Geef me de 5 BV. Meer informatie over de methodiek is te vinden op www.geefmede5.nl.
 

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.